Ostrov Palagruža na paddleboardech

Pronajmout si loď v Chorvatsku koncem října má své výhody i nevýhody. Jasné pro je mimosezónní nízká návštěvnost. Lidí a hlavně turistů je všude málo. Z přístavů moc lodí nevyplouvá, a tak na kotvištích rozhodně není plno. Další výhodou jsou ceny pronájmů lodí, které mimo sezónu výrazně klesají. Na druhou stranu jsou podzimní dny krátké a počasí je více méně sázka do loterie. Video z dronu na konci článku :-)


Chorvatsko – Trogir – konec října 2019.
Počasí nám zatím přeje. Sluníčko svítí, teplota 25°C a my můžeme odložit zimní bundy, ve kterých jsme přijeli po nočním přesunu z chladných podzimních Čech. Předpověď na další týden, ale není úplně ideální. Tlaková výše nad Jadranem se rozpadla a v druhé polovině týdne je v předpovědi obávaná chorvatská „bóra“. Silný severovýchodní nárazový vítr – více o bóře v boxu dole

Naloďujeme se v maríně Boatič v Trogiru na loď Hanse 575. Je to ohromná loď s délkou přes 17 m, která uveze posádku až 12 námořníků. Na lodi je dost místa i pro naše oblíbené sportovní náčiní - paddleboardy.

Ostrov Palagruža na paddleboardech





K dispozici má 5 dvoumístných kajut + rozložitelné letiště v „obýváku“. Naplňujeme mrazák i ledničku zásobami na týden, načerpeme 900 litrů pitné vody a k večeru manévrujeme našeho obra z přístavu. Kurz - ostrov Šolta. Ještě před západem slunce vytahujeme plachty a slabý vítr přidává pár uzlů k motoru, který nás pohání vpřed. V noci přijíždíme na Šoltu, kotvíme a konečně se trochu prospíme.



Ostrov Palagruža na paddleboardech

Ostrov Palagruža na paddleboardech





Ráno vyplouváme na moře směr ostrov Vis. Na palubě rychle nafukujeme několik paddleboardů GLADIATOR LIGHT – menší plovák o velikosti 10‘0 do maximální váhy jezdce 90 kg, střední 10‘6 do 120 kg a velký 10‘8 s 15 cm výškou a nosností až 140 kg. Všichni zkoušíme vodu a překvapivě zjišťujeme, že je příjemně teplá. Děti nemůžeme dostat z vody. Užíváme si babí léto na jedné z mála písečných pláží na ostrově Vis.



Ostrov Palagruža na paddleboardech

Ostrov Palagruža na paddleboardech



Ostrov Palagruža na paddleboardech

Ostrov Palagruža na paddleboardech



Ostrov Palagruža na paddleboardech





Bóra na wiki

Bóra (chorvatsky: bura, slovinsky: burja) je severní až severovýchodní katabatický (padavý) vítr na Jadranu, v Řecku, Rusku a Turecku. Jméno dostal podle postavy severního větru se jménem Boreas z řecké mytologie.

Proměnlivá bóra je citelná po celé Dalmácii i zbytku východního pobřeží Jadranu. Vane nárazově, nejčastěji v zimě. Jak roku 1876 zjistil meteorolog Wrangel, bóra je silnější v době, kdy se polární tlaková výše usadí nad sněhem pokrytými vrcholy Dinárských hor, zatímco nad teplejším Jadranem vládne tlaková níže. Jakmile se v noci začne vzduch ochlazovat a tudíž houstnout, bóra sílí. Bóra se dělí podle dalších meteorologických podmínek na dva typy: tzv. „čistá bóra“ (italsky Bora chiara) - bóra vznikající za jasných dnů - a „temná bóra“ (Bora scura), vznikající tehdy, když se na horských vrcholcích začnou vytvářet mraky a počnou se pohybovati směrem k pobřeží, nesouce s sebou déšť.

Více o Bóře na Wikipedii





Předpověď je stále dobrá, a tak se rozhodujeme vyrazit k nejvzdálenějšímu chorvatskému ostrovu Palagruža. Dostat se na Palagružu není žádná legrace. Chce to skvělé počasí, dobré plánování a zkušeného kapitána. Při špatném počasí se kolem Palagruži zvedají obrovské vlny. Není pak možné u ostrova vůbec přistát. Kotvení je také velmi riskantní, vzhledem k charakteru dna. Dost často zde dochází k zaseknutí kotvy. Celá oblast je také navigačně nebezpečná množstvím útesů, které až do poslední chvíle nemusí být vidět.

Vítr moc nefouká, opět startujeme motor Volvo a nastavujeme kurz směr Palagruža. Čeká nás dlouhá noc. Kapitán rozděluje služby u kormidla po 2 hodinách. Jdu si lehnout brzy, naše služba bude od 1 do 3 hodin ráno. Budí nás a my oblékáme všechno oblečení, které s sebou máme, včetně kulichu a rukavic. Autopilot udržuje kurz, naším úkolem je sledovat okolí lodě a kontrolovat automat. Měsíc je v novu, je černo černá tma. Navíc je mlžný opar a není vůbec nic vidět, a to ani světla rybářských lodí. Je náročné udržet pozornost, chce se mi spát.



Ostrov Palagruža na paddleboardech





Najednou nás vyleká poplach sonaru. Hlásí hloubku 4 m. Nevěřícně civíme na displej. Mapy ukazují hloubku víc jak 100 m. Je tady opravdu nějaká mělčina?... Vypínáme zvuk naléhavého alarmu…. Naštěstí jde jen o planý poplach. Poplach se v nepravidelných intervalech opakuje a udržuje nás tak v bdělém stavu. Všechno je ponořené v oparu. Jsme od Palagruži vzdáleni cca 8 NM, ale pořád nevidíme světlo majáku. Konečně – záblesk bílého světla opakující se každých 15 s. Konečně jsou 3 hodiny a my budíme další hlídku. Totálně unavený si lehám a hned usínám.



Ostrov Palagruža na paddleboardech

Ostrov Palagruža na paddleboardech





Za 2,5 hodiny mě opět budí…. jsme na místě, bude vycházet slunce … takovou krásu si nesmím nechat ujít. Beru foťák a malátně se hrabu na palubu. Snažím se v malém světle vyfotit záblesk majáku se siluetou skály, na které stojí. Loď se stále pohupuje a dlouhé časy expozice mi nedávají šanci vyfotit ostrý záběr. Točím alespoň video a užívám si neopakovatelný výhled. Sluníčko pomalu vylézá nad mořem a osvětluje ten kus skály, který se vynořuje daleko od chorvatských břehů. Na ostrov Vis je to 75 km a do přístavu v Trogiru 123 km. Do Itálie je to z Palagruži už jen 55 km.



Ostrov Palagruža na paddleboardech





Palagruža na wiki
Palagruža (it. Pelagosa, z řeckého πέλαγος 'moře' ) je malé odlehlé dolomitové souostroví uprostřed Jaderského moře patřící Chorvatsku. Souostroví sestává z hlavního ostrova Velká Palagruža (Vela Palagruža, Pelagosa Grande), menšího ostrova Malá Palagruža (Mala Palagruža, Pelagosa Piccola) a řady dalších útesů a skalisek. Na Velké Palagruži stojí maják. Souostroví je domovem mnoha mořských ptáků. Rostou zde endemické rostliny a byl zde popsán minerál pelagosit. Za první světové války o Palagružu bojovala Itálie s Rakousko-Uherskem. Palagruža připadla Jugoslávii po podepsání tzv. Pařížských mírových smluv v roce 1947.

Z ekologického hlediska je ostrov unikátní v celém Chorvatsku, a to vzhledem k velmi mírnému klimatu a zanedbatelnému množství srážek. Jejich úhrn činí ročně pouze 270 mm. Na ostrově nemrzne. Průměrná lednová teplota činí 11,5° C a průměrná červencová 24,4° C. Proto je ostrov Palagruža jediným místem v Chorvatsku, kde se dobře daří pravé subtropické vegetaci, kterou by mráz zničil. Většinou se ostrov zazelená mírně na podzim a v zimě, léta jsou suchá a horká. Srovnatelná vegetace jako na Palagruži se nachází na Kypru, Maltě nebo v Izraeli Více o Palagruže na Wikipedii




V zátoce kotví dvě lodě. Bójky jsou obsazené, a tak musíme na kotvu. Není to snadné, dno klesá strmě do hlubin a je pokryté velkými balvany, mezi které se kotva může zaseknout. Po chvilce jedna loď opouští bójku, a tak svižně vytahujeme kotvu a vážeme se k bóji.



Ostrov Palagruža na paddleboardech

Ostrov Palagruža na paddleboardech





Rychle házíme paddleboardy na vodu. Výhodou paddleboardů na jachtě je jejich malá váha v porovnání s gumovým člunem. Jsou tedy hned připravené k akci. Paddleboard stačí prostě vzít, nezapomenout přivázat na špičku provaz, hodit na hladinu a už můžete nasedat. Bereme si největší plovák GLADIATOR LIGHT 10‘8. Do nepromokavého vaku ukládáme dron a společně s pilotem vyrážíme ke břehům neuvěřitelného ostrova. Pláž je pokrytá velkými kulatými oblázky. Přemýšlím nad tím, jaká síla je asi opracovala do tohoto tvaru. Máme prostě štěstí na počasí. Sluníčko svítí, ani vítr moc nefouká. Pilot si chystá dron a my vyrážíme na průzkum zátok a špičatých skalisek na paddleboardech. Voda je neuvěřitelně průzračná. Pořád nemohu uvěřit, že se nám podařilo dostat na tak krásné a vzdálené místo.



Ostrov Palagruža na paddleboardech

Ostrov Palagruža na paddleboardech





Přirážíme ke břehu, plováky narovnáme na pláž, dál od příboje a šlapeme pěšinkou k majáku. V sedle je malá zeleninová zahrádka správců majáku. Obsluha na majáku se střídá v měsíčních cyklech. Práce na zahradě je určitě vítané zpestření tak dlouhé směny. Fotíme si panorama ostrova s majákem a jdeme dál. Na cestičce zahlédneme velkého černého hada. Dumáme nad tím, jak se na tak vzdálený ostrov asi dostal.



Ostrov Palagruža na paddleboardech





Maják postavený v roce 1875 kromě své naváděcí funkce slouží i jako hotel. Můžete si zde objednat ubytování ve dvou čtyřlůžkových apartmánech a užít si pěknou robinsonádu. Problém je v tom, že dopravu si musí každý zajistit sám. Cena dopravy pak převyšuje cenu ubytování a je dost nejistá. Za špatného počasí nelze na ostrově přistát, takže se na maják nemusíte dostat, nebo zde budete uvězněni déle, než bylo v plánu.



Ostrov Palagruža na paddleboardech





Přicházíme k majáku. Dieselový agregát temně hučí a zamořuje výfukem vzduch. Cedulka na brance hlásí, že vstup k budově je zakázán. Ptáme se obsluhy majáku, která právě opravuje nákladní lanovku mířící přímo dolů do vody, jestli si maják můžeme obejít. Můžeme dál. Obdivujeme výhledy, nakukujeme do haly majáku. Cedulka APARTMAN nese 3 hvězdičky.



Ostrov Palagruža na paddleboardech





Pomalu odcházíme a začínáme vymýšlet, odkud budeme startovat s dronem. Neváhám a ptám se opět obsluhy, zda by nevadilo startovat přímo z nádvoří majáku a natočit ho ze vzduchu. Máme souhlas ke startu. To už nadskakujeme radostí. Vítr se totiž uklidnil a podmínky jsou naprosto ideální. Během chvilky je Mavic ve vzduchu. Nervózně sleduju dron vysoko nad útesy, ale pilot je naprosto klidný a neomylně řídí dron kolem majáku. Natáčíme neuvěřitelné záběry, děkujeme obsluze a sestupujeme zpět do zátoky k lodi.



Ostrov Palagruža na paddleboardech





Koupání v tyrkysové vodě je v plném proudu. Děti řádí kolem lodi na paddleboardech. Skáčou, strkají se a dovádějí. Služba v kuchyni servíruje oběd na palubě. Popíjíme kávu a kocháme se krásou zátoky. Později odpoledne k nám dorazí člun obsluhy majáku. Že by nějaký problém? Vysvětlují nám, že se dnes po měsíci střídají a jestli nemáme nějaké pivo. Ochotně předáváme „petku“ českého piva žíznivému strážci majáku. Za chvíli přijíždí rychlý člun z pevniny. Vykládá zásoby, které lanovkou dopravují přímo na maják. Strážci majáku se střídají a stará parta nám vesele mává na rozloučenou.



Ostrov Palagruža na paddleboardech





Dny jsou na podzim krátké a slunce se brzy odpoledne už blíží k obzoru. Po nádherném dni na vzdáleném chorvatském ostrově vyplouváme směr ostrov Lastovo.



Ostrov Palagruža na paddleboardech





Chcete jet s námi? Chorvatsko na jachtě s paddleboardy
Také rádi objevujete nová místa na paddleboardech? Cestovat a bydlet na jachtě je pro nás paddleboardisty sen. Lodí se dostaneme na zajímavá, jinak nepřístupná místa. Na paddleboardech je pak můžeme v klidu prozkoumávat. Jsme pořád na vodě a kdykoliv si můžeme pořádně zajezdit.

Líbí se vám naše výlety? Jste sportovně založení paddleboardisté? Jste firma hledající neobvyklý a přitom luxusní team building? Kontaktujte nás a my vás vezmeme na příští plavbu s sebou.











  • AQUA MARINA - Paddleboardy dle značky
  • F2 - Paddleboardy dle značky
  • AZTRON - Paddleboardy dle značky
  • ZRAY - Paddleboardy dle značky
  • SKIFFO - Paddleboardy dle značky
  • GLADIATOR - Paddleboardy dle značky
  • HYDRO FORCE - Paddleboardy dle značky
  • LOZEN - Paddleboardy dle značky
  • COASTA - Paddleboardy dle značky
  • D7 - Paddleboardy dle značky
  • AQUADESIGN - Paddleboardy dle značky
  • SHARK - Paddleboardy dle značky
  • NSP - Paddleboardy dle značky
  • LOKAHI - Paddleboardy dle značky
  • KONA - Paddleboardy dle značky
  • RRD - Paddleboardy dle značky
  • STX - Paddleboardy dle značky
  • STARBOARD - Paddleboardy dle značky
  • ABSTRACT - Paddleboardy dle značky
  • WATTSUP - Paddleboardy dle značky
  • SIC MAUI - Paddleboardy dle značky