Jak si vybrat nafukovací člun a motor

Díky moderním technologiím jsou dnes nafukovací čluny spolehlivější, odolnější, skladnější i rychlejší než kdy dříve.

Obrovskou výhodou nafukovacích člunů je především jejich skladnost. Prakticky neexistuje jiné plnohodnotné plavidlo, které si dovezete k vodě sbalené v kufru auta. Přitom možnosti jejich využití jsou téměř neomezené. Výlety, přeprava na zakotvenou jachtu, převoz přátel i materiálu, rybaření nebo jen prosté lelkování na vodě.

 

Výběr nafukovacích člunů je ohromný a každý si může najít přesně ten typ, který mu bude maximálně vyhovovat. Většina námi nabízených člunů je v CE kategorii: C – příbřežní plavba, případně D – vnitrozemská plavba.

 

Pokusíme se vás provést výběrem, tak aby vybraná loď maximálně vyhovovala vašim potřebám.

 

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

 

Velikost

Tato otázka přímo souvisí s předpokládaným počtem přepravovaných osob, případně s požadavky na převoz materiálu. Výběr velikosti se bude odvíjet například od toho, zda se bude jednat o člun, který vás bude přepravovat od zakotvené velké lodi a po většinu času ho budete potřebovat mít uložený na palubě lodi, kde oceníte jeho nízkou váhu a menší rozměry.

Trochu jiné nároky na velikost bude mít osamělý rybář a jiné např. početná rodina. Při tomto výběru se vždy řiďte nosností a rozměry lodi.

 

Technologie

Dalším podstatným prvkem pro výběr je použitá technologie a tím daná:

  • skladnost,
  • rychlost sestavení a také
  • tuhost člunu.

Většina člunů je dnes vyráběna z PVC o hustotě tkaniny 850 – 1100 g/m2. Prakticky všechny čluny jsou vysokofrekvenčně svařované. To zajistí pevnost a odolnost vůči mechanickému poškození i povětrnostním vlivům.

Mnoho modelů disponuje několika vzduchovými komorami, což zajišťuje maximální bezpečnost na vodě. Velké boční válce dávají lodi velkou stabilitu a typ použité podlážky určuje její tuhost.

 

Materiál podlážky

Nejjednoduší čluny mají nízkotlakou podlážku – M-beam. Jedná se o nejnižší třídu člunů, které se používají spíše k nenáročné rekreaci. Tyto čluny jsou zpravidla lehké a za velmi příznivou cenu. Pro pohyb na vodní hladině zpravidla postačí vesla, nebo můžete připojit slabý motor.

 

O třídu výš jsou čluny s nafukovací vysokotlakou podlážkou, která poskytuje lodi podstatně vyšší tuhost a lepší jízdní vlastnosti. Jejich obrovskou výhodou je nízká hmotnost, jednoduché a rychlé sestavení a maximální skladnost.

 

Nafukovací vysokotlaká podlážka

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

Hliníková podlážka

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

 

Vysokotlaká podlážka - DROP STITCH

DROP-STITCH, jsou dva pláty materiálu PVC spojené velkým množstvím paralelních vláken. Tato technologie umožňuje nafukování na vyšší tlak a zachování přesně definovaného tvaru. Dodává tedy výrobku patřičnou tuhost.


Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

 

U lodí, které není třeba tak často balit, jsou výhodné pevné lamelové podlážky buď z hliníku nebo z voděodolné překližky. Tyto čluny jsou velmi odolné, tuhé a lze na nich přepravovat i větší náklad.

- Lamelová podlaha - je kompromis při výběru mezi tuhostí, váhou a skladností. Dodává člunu větší tuhost než podlážky z PVC, její váha je rozumná a skladnost nedělá problém rekreačnímu uživateli.

- Dřevěná skládací podlaha - dodává plavidlu odolnost a zvyšuje jeho tuhost. Často se dá plavidlo s touto podlážkou využívat ke sportovnějším účelům a kombinovat se silnějším motorem. Podlaha je z přírodního materiálu a je tedy příjemná na nášlap.

- Hliníková skládací podlaha - dodává plavidlu odolnost, tuhost a dobré jízdní vlastnosti. Je ideální pro sportovnější využití člunů. Tyto modely velmi často umožňují vybavit člun silnějším motorem a jsou vhodné na delší a náročnější plavby. Podlaha je navíc velmi bytelná a vydrží i transport těžších a ostrých předmětů. Díky pevnosti podlážky se dá v plavidle pohodlně postavit.

 

Katamarány s vysokotlakou DROP-STITCH podlážkou

Zajímavé jsou i nafukovací katamarány, které poskytují velkou ložnou plochu, kam se dobře umístí náklad. Lze do nich i dobře nastupovat a následně z nich vystupovat.

 

Všechny čluny jsou vybaveny pevnými lavičkami, vesly, pevným čelem (zrcadlem) pro uchycení motoru a výpustným ventilem pro odtok vody. Některé čluny mají v základní výbavě i příďový stan s nafukovací konstrukcí (GLADIATOR ACTIVE), který velmi dobře chrání před stříkající vodou.

 

Design

Různé využití vyžaduje i jiný design lodi. Rybáři či pozorovatelé přírody jistě ocení nenápadnou barevnost spolu s ryzí účelností. Lidé pohybující se v místech s výskytem plavců, surferů apod. potřebují spíše zářivější barvy, případně je možno si vybrat i podle vlastních preferencí např. oblíbené barvy ladící s velkou lodí.

 

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

 

Jaký zvolit motor

S výběrem člunu jde ruku v ruce i výběr správného motoru, který se opět odvíjí od podmínek jeho použití. Na výběr jsou dnes motory nejen spalovací, ale i podobně výkonné elektrické motory.

 

Spalovací motor

Klasický spalovací motor poskytuje velmi solidní výkon a doba jeho provozu je v podstatě dána jen množstvím paliva na palubě lodi. A nezanedbatelná není ani jejich relativně nízká cena.

Nevýhodou je, hlavně při transportu, to, že motor je naplněn provozními kapalinami – olejem a benzínem. Zejména při převozu v autě může dojít k jejich vytečení a motor má svoji nezaměnitelnou „vůni“. Navíc provoz spalovacích motorů je zejména u vnitrozemské plavby značně omezen.

 

 

Elektrický motor 

Toto odpadá u motorů elektrických, které jsou čisté, nezapáchají a jejich provoz je prakticky ekologický. Navíc je můžeme převážet v jakékoli poloze a bez omezení. Nevyžadují žádnou podstatnou údržbu a jejich obsluha je maximálně jednoduchá a vstřícná. S těmito motory se velmi dobře manévruje bez volnoběhu se zastavenou vrtulí.

Nevýhodou je doba provozu daná kapacitou baterie a relativně dlouhá doba nabíjení, po kterou motor nelze používat. V tomto případě doporučujeme mít po ruce vždy nabitou rezervní baterii. Velikou výhodou je nízká hlučnost a menší omezení jejich provozu legislativou.

 

 

Obecné podmínky provozu v Chorvatsku 

Používání plavidel v chorvatský vodách, včetně nafukovacích člunů, má svá pravidla, která stojí za prostudování ještě před cestou na dovolenou, abyste se vyhnuli případným potížím na místě. Předně budete muset zaplatit povinný poplatek, který se týká všech plavidel nad 4m délky bez motoru a plavidel nad 3m s motorem o výkonu vyšším než 5 koní (4 kW).

I v případě nafukovacích člunů se vyplatí znalost místních předpisů. Obecně platí, že provoz motorových člunů se dělí na dvě skupiny. Do první skupiny patří nafukovací čluny s délkou do 2,5 m a motorem do 5 koní. Podle vyhlášky byste měli mít i na samostatném nafukovacím člunu delším než 2,5 m povolení k plavbě v podobě viněty, avšek chorvatské pobřežní střážce většinou zajímá jen výkon motoru. To však není vždy pravidlem. Důležité je chovat se tak, abyste vyloučili riziko nehody, ohrožení plavců nebo sebe samotných. Nedoporučuje se jezdit například zbytečně do velkých přístavů a neprovokovat tím pobřežní stráž.

Do druhé skupiny spadají všechna ostatní plavidla s motorem o výkonu nad 5 koní. Pro motory nad 15 koní včetně musíte mít tzv. Modrou kartu, což je doklad o povinném ručení.

U větších člunů se po příjezdu a před použitím člunu raději ihned vypravte do místního přístavu, kde získáte potřebné informace. Zpravidla budete muset zažádat o povolení k plavbě, předložit osvědčení o kapitánských zkouškách, lodní doklady apd. Plavidlo s motorem nad 15 kW musí být pojištěno proti škodám způsobeným třetí osobou, buď u pojišťovny v zahraničí nebo v Chorvatsku. To se pochopitelně netýká malých nafukovacích člunů určených pro dětské vodní radovánky.

Při rybolovu na nafukovacím člunu budete samozřejmě potřebovat povolení k rybaření a dále budete povinni zaplatit poplatek podle výše uvedených kritérií.

 

Obecné podmínky provozu v České republice 

Podmínky plavby s motorovým člunem naleznete na stránkách Státní plavební správy.

 

Tip:

Nezapomeňte při výběru člunu myslet na svůj komfort a bezpečnost. Jistě oceníte spolehlivé motory, výkonné elektrické pumpy, nebo kvalitní záchranné vesty a mnoho dalších doplňků.

 

 

 




PADDELT.DE - Paddelt mit uns in Deutschland und Österreich!
PADLUJTE.CZ - Pádlujte s námi v Česku a Slovensku!
PAGAIATE.IT - Pagaiate con noi in Italia!
WIOSLUJCIE.PL - Wiosłujcie z nami w Polsce!
PADDLEFASHION.com

  • AQUA MARINA - Paddleboardy dle značky
  • F2 - Paddleboardy dle značky
  • AZTRON - Paddleboardy dle značky
  • ZRAY - Paddleboardy dle značky
  • SKIFFO - Paddleboardy dle značky
  • GLADIATOR - Paddleboardy dle značky
  • HYDRO FORCE - Paddleboardy dle značky
  • LOZEN - Paddleboardy dle značky
  • COASTA - Paddleboardy dle značky
  • AQUADESIGN - Paddleboardy dle značky
  • SHARK - Paddleboardy dle značky
  • NSP - Paddleboardy dle značky
  • MOAI - Paddleboardy dle značky
  • SPINERA - Paddleboardy dle značky
  • LOKAHI - Paddleboardy dle značky
  • KONA - Paddleboardy dle značky
  • RRD - Paddleboardy dle značky
  • STX - Paddleboardy dle značky
  • STARBOARD - Paddleboardy dle značky
  • ABSTRACT - Paddleboardy dle značky
  • WATTSUP - Paddleboardy dle značky
  • SIC MAUI - Paddleboardy dle značky
  • DELTA - Paddleboardy dle značky